USA on the road: Da The Americans di Robert Frank ad American Surfaces di Stephen Shore
DOI:
https://doi.org/10.13136/2281-4582/2018.i11.712Keywords:
Robert Frank, Stephen Shore, United States, photography, aesthetics, reportageAbstract
Robert Frank’s and Stephen Shore’s photographic reportages and their travels document an identity of the United States different from the conventional representations that usually show a successful country, able to enforce its social, economic, political, and aesthetics models. These reportages represent an other America, far from the stereotypes and full of contradictions: the places of common experience (almost non-places), the characters disillusioned and frustrated by the American dream, the banality of the situations represented, the commonplace, show that besides a winner’s imagery (like, recently, the one represented by Trump but also by Pete Souza, official photographer of Barack Obama) another imagery exists: that of the defeated, actually more responding to the reality of America.References
Barthes, Roland. La camera chiara. Torino: Einaudi, 1980.
Bruno, Giuliana. Superfici. A proposito di estetica, materialità e media. Milano: Johan & Levi, 2016.
Campany, David. “Modi di fotografare. David Campany intervista Stephen Shore.” Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre 2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugno-settembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Dahó, Marta. “Stephen Shore. I paradossi della trasparenza.” Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre
2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugno-settembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Dyer, Geoff. L’infinito istante. Saggio sulla fotografia. Torino: Einaudi, 2007.
Frank, Robert. Gli americani. Roma: Contrasto, 2008.
Hobsbawm, Eric J. Il secolo breve. 1914-1991. Milano: Rizzoli, 2011.
Kerouac, Jack. “Introduzione.” Robert Frank, Gli americani. Roma: Contrasto, 2008.
Lugon, Olivier. Lo stile documentario in fotografia. Da August Sander a Walker Evans 1920-1945. Milano: Electa, 2008.
Maffi, Mario, et al. Americana. Storie e culture degli Stati Uniti dalla A alla Z. Milano: il Saggiatore, 2012.
Meschiari, Matteo. Spazi Uniti d’America. Etnografia di un immaginario. Macerata: Quodlibet, 2012.
Mitchell, William J.T. “Mostrare il vedere.” Pictorial turn. Saggi di cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina, 2017. 41-65.
Newhall, Beaumont. Storia della fotografia. Torino: Einaudi, 1984.
Shore, Stephen. Lezioni di fotografia. Londra: Phaidon, 2009.
Shore, Stephen. The Road Trip. http://stephenshore.net/writing.php?menu=info
Sontag, Susan. “L’America vista nello specchio scuro della fotografia.” Sulla fotografia. Realtà e immagine nella nostra società. Torino: Einaudi, 2004.
Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre 2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino
settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugnosettembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Terkel, Studs. Americani. Milano: Rizzoli, 2008.
Bruno, Giuliana. Superfici. A proposito di estetica, materialità e media. Milano: Johan & Levi, 2016.
Campany, David. “Modi di fotografare. David Campany intervista Stephen Shore.” Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre 2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugno-settembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Dahó, Marta. “Stephen Shore. I paradossi della trasparenza.” Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre
2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugno-settembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Dyer, Geoff. L’infinito istante. Saggio sulla fotografia. Torino: Einaudi, 2007.
Frank, Robert. Gli americani. Roma: Contrasto, 2008.
Hobsbawm, Eric J. Il secolo breve. 1914-1991. Milano: Rizzoli, 2011.
Kerouac, Jack. “Introduzione.” Robert Frank, Gli americani. Roma: Contrasto, 2008.
Lugon, Olivier. Lo stile documentario in fotografia. Da August Sander a Walker Evans 1920-1945. Milano: Electa, 2008.
Maffi, Mario, et al. Americana. Storie e culture degli Stati Uniti dalla A alla Z. Milano: il Saggiatore, 2012.
Meschiari, Matteo. Spazi Uniti d’America. Etnografia di un immaginario. Macerata: Quodlibet, 2012.
Mitchell, William J.T. “Mostrare il vedere.” Pictorial turn. Saggi di cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina, 2017. 41-65.
Newhall, Beaumont. Storia della fotografia. Torino: Einaudi, 1984.
Shore, Stephen. Lezioni di fotografia. Londra: Phaidon, 2009.
Shore, Stephen. The Road Trip. http://stephenshore.net/writing.php?menu=info
Sontag, Susan. “L’America vista nello specchio scuro della fotografia.” Sulla fotografia. Realtà e immagine nella nostra società. Torino: Einaudi, 2004.
Stephen Shore, Catalogo della mostra: Fundación Mapfre Madrid settembre-novembre 2014, Les Rencontres d’Arles Arles luglio-settembre 2015, Camera Centro Italiano per la Fotografia Torino
settembre-dicembre 2015, c/o Berlin Berlino gennaio-aprile 2016, Huis Marseille Amsterdam giugnosettembre 2016. Roma: Contrasto, 2014.
Terkel, Studs. Americani. Milano: Rizzoli, 2008.
Downloads
Published
2018-06-01
Issue
Section
Articles: Special Section
License
Copyright (c) 2019 Emanuele Crescimanno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Iperstoria is an Open Access journal.- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of their work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. We require authors to inform us of any instances of re-publication.