Il western come tremendismo. Cristo Versus Arizona di Camilo José Cela
DOI:
https://doi.org/10.13136/2281-4582/2018.i12.398Keywords:
literature, American literature, western, Camilo José CelaAbstract
This essay aims to analyse one of Camilo José Cela’s last novels, Cristo versus Arizona (1988) by applying a thematic and formalist approach. It moves from the several terminological debates on the word “tremendismo” and from its pervasiveness within Cela’s works to explore the stylistic and thematic choices of the author, focusing in particular on those images that make Cristo versus Arizona one of his best works – those of deranged sexuality, violence, cruelty, animalization – and an atypical example of a western novel.References
Alchazidu, Athena. “El tremendismo en la obra de Camilo José Cela.” El Hispanismo en la República Checa IV. A cura di Calderón-Fernández Coucerio-Córdoba Rodríguez. Praga: Ministerio de Educacióm, Cultura y Deporte de España/Filozofická Fakulta - Univerzita Karlova, 2002. 145-161.
Alemán Sainz, Francisco. Teoría de la Novela del Oeste. Murcia: Real Sociedad Económica de Amigos del País, 1953.
Almansi, Guido. L’estetica dell’osceno. Torino: Einaudi, 1994.
Alvar, Manuel. “Cristo versus Arizona.” Insula: revista de letras y ciencias humanas 518-519 (Ejemplar dedicado a: Camilo José Cela) (1990): 7-8.
Bachtin, Michail. Estetica e romanzo. Torino: Einaudi, 2001.
Barbieri, Luca. Storia dei pistoleri. Bologna: Odoya, 2010.
Barrero Pérez, Oscar. “Historia de la Palabra ‘Tremendismo’ desde el Léxico Literario al Político, Pasando por el Taurino.” Boletín de la Real Academia Española 73.258 (1993): 73-132.
Barthes, Roland. Miti d’oggi. Torino: Einaudi, 1994.
Bazin, André. “Evoluzione del Western.” Che cosa è il cinema? Milano: Garzanti, 2007. 261-271.
Bellour, Raymond, a cura di. Il Western: fonti, forme, miti, registi, attori, filmografia. Milano: Feltrinelli, 1973.
Borau, José Luis. “La atracción del Oeste.” Vivo o muerto. Cuentos del Spaghetti-Western. Autori Vari.
Zaragoza: Tropo Editores, 2008. 9-11.
Brunetta, Gian Piero. “Il Western.” Il cinema americano – Vol. I. Torino: Einaudi, 2006. 765-793.
Bruschini, Antonio e Antonio Tentori. Western all’italiana. The specialists. Firenze: Glittering Images, 1998.
Caldo, Costantino. Il West Americano: un mito geografico. Torino: Tirrenia Stampatori, 1994.
Campari, Roberto. Western: problemi di tipologia narrativa. Parma: Università di Parma, Istituto di Storia dell’Arte, 1970.
Cartosio, Bruno. Da New York a Sante Fe. Terra, culture native, artisti e scrittori nel Sudovest (1846-1930).
Firenze: Gruppo editoriale Giunti, 1999.
---. “La tesi della frontiera tra mito e storia.” Le frontiere del Far West - Forme di rappresentazione del grande mito americano. A cura di Stefano Rosso. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2008. 21-40.
Cela, Camilo José. Cristo versus Arizona. Barcelona: Seix Barral, 1988.
---. La familia de Pascual Duarte. Madrid: Espasa Calpe, 2006.
Ceserani, Remo, Mario Domenichelli e Pino Fasano. Dizionario dei temi letterari. Torino: UTET, 2007.
Choi, Myung. “Las expreciones del tremendismo en las artes.” Especulo. Revista de estudios literarios 41 (2009). http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/tremend.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Cohen, Clélia. Il Western – il vero volto del cinema americano. Torino: Einaudi, 2006.
D’Angela, Toni, a cura di. Il cinema western da Griffith a Peckinpah. Alessandria: Edizioni Falsopiano, 2004.
---. Western. Una storia dell’Occidente. Roma: Edizioni Fondazione Ente dello Spettacolo, 2012.
Dell’Agnese, Elena. “La mascolinità del cowboy nel cinema western americano tra iconografia nazionale e identificazione narcisistica.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere del Far West. (2008).
http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Di Stefano, Rino. “La sfida all’O.K. Corral.” Far West (2010). http://www.farwest.it/?p=319. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Diaz Lage, Santiago. “Noventa y seis páginas: la novela de vaqueros como género paraliterario.” Boletín Galego de Literatura 23 (2000): 37-76.
Ehrenreich, Barbara. Riti di Sangue: all’origine della passione della guerra. Milano: Feltrinelli, 1998.
Fiedler, Leslie. Amore e morte nel romanzo americano. Milano: Longanesi, 1963.
---. Il ritorno del pellerossa. Milano: Rizzoli, 1972.
Frasca, Giampiero. C’era una volta il Western - Immagini di una nazione. Torino: Utet, 2007.
Frasca, Giampiero, e Luca Aimeri. “Il Film Western.” Manuale dei Generi Cinematografici. Torino: Utet, 2002. 83-117.
Genette, Gérard. Figure III. Discorso del racconto. Torino: Einaudi, 2006.
Giménez-Frontín e Luis José. Camilo José Cela: Texto y Contexto. Barcelona: Montesinos, 1985.
Giovannini, Fabio. Il Western. Roma: Datanews Editrice, 2004.
Giusti, Marco. Dizionario Del Western all’Italiana. Milano: Mondadori, 2007.
Gutiérrez Recacha, Pedro. “Pioneros en nuevas praderas (hacia una definición de un western puramente español).” Secuencias: revista de historia del cine 19 (2004): 71-87.
Kezich, Tullio, a cura di. Il Western maggiorenne. Saggi e documenti sul film storico americano. Trieste: Zigiotti, 1953.
Ilie, Paul. La Novelística de Camilo José Cela. Madrid: Gredos, 1963.
Iuliano, Fiorenzo. Il corpo ritrovato. Storie e figure della corporeità negli Stati Uniti di fine Novecento. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2012.
La Polla, Franco. “Epica e mito degli anni Trenta – La frontiera tra parentesi: il Western.” Il cinema americano – Vol. I. A cura di Gian Piero Brunetta. Torino: Einaudi, 2006. 497-501.
Leutrat, Jean-Louis, e Suzanne Liandrat-Guigues. Le carte del Western - Percorsi di un genere cinematografico. Genova: Le Mani, 1993.
Lippi, Giuseppe. “Western tutto spaghetti e camembert” Letture 539 (1997). http://www.stpauls.it/letture00/0897let/0897le8.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Mariani, Giorgio. “Femminismo pistolero: Bad Girls di Jonathan Kaplan.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere del Far West. (2008).
http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Martínez de la Hidalga, Fernando. “La novela del oeste.” La Novela Popular en España Vol. 1. Madrid: Ediciones Robel, 2000. 53-84.
---. “A vueltas con la novela popular.” La novela popular en España Vol. 2. Madrid: Ediciones Robel, 2001. 13-32.
Mazzucchelli, Silvia. “Male bonding e violenza in L'anatra messicana di James Crumley e La Strada di Cormac McCarthy.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere
del Far West (2008). http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
McCarthy, Cormac. Child of God. New York: Random House, 1973.
---. Blood Meridian. New York: Random House, 1985.
Morelli, Gabriele, e Danilo Manera. Letteratura spagnola del Novecento. Dal modernismo al postmodernismo. Milano: Bruno Mondadori Editore, 2007.
Morsiani, Alberto. L’America e il Western. Roma: Gremese Editore, 2007.
Paz Gaco, José María. “Enunciación y recepción en la ficción postmoderna: Cristo versus Arizona de Camilo José Cela.” Lenguaje y Textos 5 (1994): 63-70.
Pittarello, Elide. “Il romanzo.” L’età contemporanea della letteratura spagnola. Il Novecento. A cura di Maria Grazia Profeti. Milano: La Nuova Italia, 2001. 531-659.
Raciti, Mario. Piombo, polvere e sangue. La violenza nella storia del West, 1848 – 1900. Catania: Villaggio Maori Edizioni, 2016.
Rosenkranz, Karl. Aesthetik des Hässlichen – Estetica del brutto. Milano: Olivares, 1994.
Rosso, Stefano, a cura di. L’invenzione del west(ern). Fortuna di un genere nella cultura del Novecento. Verona: Ombre Corte, 2011.
---. Le Frontiere del Far West - Forme di Rappresentazione del Grande Mito Americano. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2008.
---. Un Fascino Osceno: guerra e violenza nella letteratura e nel cinema. Verona: Ombre Corte, 2006.
---. “Il Western Americano nella Critica.” Iperstoria. Testi letterature linguaggi (2009).
http://www.iperstoria.it/vecchiosito/httpdocs//?p=153. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Ruiz Tosaus, Eduardo. “La Condición Femenina en “Cristo versus Arizona” de Camilo José Cela (1988).” Especulo. Revista de estudios literarios 20 (2002). http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero20/carizona.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Secchi, Cesare e Paolo Vecchi. Lampi e speroni danzanti. Temi e atmosfere del western psicologico. Torino: Lindau, 2000.
Segre, Cesare. Avviamento all’analisi del testo letterario. Torino: Einaudi, 1999.
Slotkin, Richard. Regeneration Through Violence: The Mythology of the American Frontier, 1600-1860. Middletown CT: Wesleyan University Press, 1973.
Sobejano, Gonzalo. “Cristo versus Arizona: Confesión, Crónica, Letanía.” El Extramundi y los papeles de Iria Flavia 3.9 (1997): 139-162.
---. et al. “Homenaje a Camilo José Cela.” Cuadernos Hispanoamericanos 337-338 (1978).
Vázquez de Parga, Salvador. Héroes y enamoradas. La novela popular española. Barcelona: Glénat, 2000.
Viganò, Aldo. Storia del cinema western in 100 film. Genova: Le Mani, 2002.
Villanueva Prieto, Darío. “Camilo José Cela.” Boletín Informativo. Fundación Juan March 330 (2003): 3-12.
Zamora, Vicente Alonso. Camilo José Cela. Acercamiento a un Escritor. Madrid: Gredos, 1962.
Zubiaurre, Antonio. “Tremendismo y acción.” Alférez1.2 (1947): 2.
http://www.filosofia.org/hem/194/alf/ez0202a.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Alemán Sainz, Francisco. Teoría de la Novela del Oeste. Murcia: Real Sociedad Económica de Amigos del País, 1953.
Almansi, Guido. L’estetica dell’osceno. Torino: Einaudi, 1994.
Alvar, Manuel. “Cristo versus Arizona.” Insula: revista de letras y ciencias humanas 518-519 (Ejemplar dedicado a: Camilo José Cela) (1990): 7-8.
Bachtin, Michail. Estetica e romanzo. Torino: Einaudi, 2001.
Barbieri, Luca. Storia dei pistoleri. Bologna: Odoya, 2010.
Barrero Pérez, Oscar. “Historia de la Palabra ‘Tremendismo’ desde el Léxico Literario al Político, Pasando por el Taurino.” Boletín de la Real Academia Española 73.258 (1993): 73-132.
Barthes, Roland. Miti d’oggi. Torino: Einaudi, 1994.
Bazin, André. “Evoluzione del Western.” Che cosa è il cinema? Milano: Garzanti, 2007. 261-271.
Bellour, Raymond, a cura di. Il Western: fonti, forme, miti, registi, attori, filmografia. Milano: Feltrinelli, 1973.
Borau, José Luis. “La atracción del Oeste.” Vivo o muerto. Cuentos del Spaghetti-Western. Autori Vari.
Zaragoza: Tropo Editores, 2008. 9-11.
Brunetta, Gian Piero. “Il Western.” Il cinema americano – Vol. I. Torino: Einaudi, 2006. 765-793.
Bruschini, Antonio e Antonio Tentori. Western all’italiana. The specialists. Firenze: Glittering Images, 1998.
Caldo, Costantino. Il West Americano: un mito geografico. Torino: Tirrenia Stampatori, 1994.
Campari, Roberto. Western: problemi di tipologia narrativa. Parma: Università di Parma, Istituto di Storia dell’Arte, 1970.
Cartosio, Bruno. Da New York a Sante Fe. Terra, culture native, artisti e scrittori nel Sudovest (1846-1930).
Firenze: Gruppo editoriale Giunti, 1999.
---. “La tesi della frontiera tra mito e storia.” Le frontiere del Far West - Forme di rappresentazione del grande mito americano. A cura di Stefano Rosso. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2008. 21-40.
Cela, Camilo José. Cristo versus Arizona. Barcelona: Seix Barral, 1988.
---. La familia de Pascual Duarte. Madrid: Espasa Calpe, 2006.
Ceserani, Remo, Mario Domenichelli e Pino Fasano. Dizionario dei temi letterari. Torino: UTET, 2007.
Choi, Myung. “Las expreciones del tremendismo en las artes.” Especulo. Revista de estudios literarios 41 (2009). http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/tremend.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Cohen, Clélia. Il Western – il vero volto del cinema americano. Torino: Einaudi, 2006.
D’Angela, Toni, a cura di. Il cinema western da Griffith a Peckinpah. Alessandria: Edizioni Falsopiano, 2004.
---. Western. Una storia dell’Occidente. Roma: Edizioni Fondazione Ente dello Spettacolo, 2012.
Dell’Agnese, Elena. “La mascolinità del cowboy nel cinema western americano tra iconografia nazionale e identificazione narcisistica.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere del Far West. (2008).
http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Di Stefano, Rino. “La sfida all’O.K. Corral.” Far West (2010). http://www.farwest.it/?p=319. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Diaz Lage, Santiago. “Noventa y seis páginas: la novela de vaqueros como género paraliterario.” Boletín Galego de Literatura 23 (2000): 37-76.
Ehrenreich, Barbara. Riti di Sangue: all’origine della passione della guerra. Milano: Feltrinelli, 1998.
Fiedler, Leslie. Amore e morte nel romanzo americano. Milano: Longanesi, 1963.
---. Il ritorno del pellerossa. Milano: Rizzoli, 1972.
Frasca, Giampiero. C’era una volta il Western - Immagini di una nazione. Torino: Utet, 2007.
Frasca, Giampiero, e Luca Aimeri. “Il Film Western.” Manuale dei Generi Cinematografici. Torino: Utet, 2002. 83-117.
Genette, Gérard. Figure III. Discorso del racconto. Torino: Einaudi, 2006.
Giménez-Frontín e Luis José. Camilo José Cela: Texto y Contexto. Barcelona: Montesinos, 1985.
Giovannini, Fabio. Il Western. Roma: Datanews Editrice, 2004.
Giusti, Marco. Dizionario Del Western all’Italiana. Milano: Mondadori, 2007.
Gutiérrez Recacha, Pedro. “Pioneros en nuevas praderas (hacia una definición de un western puramente español).” Secuencias: revista de historia del cine 19 (2004): 71-87.
Kezich, Tullio, a cura di. Il Western maggiorenne. Saggi e documenti sul film storico americano. Trieste: Zigiotti, 1953.
Ilie, Paul. La Novelística de Camilo José Cela. Madrid: Gredos, 1963.
Iuliano, Fiorenzo. Il corpo ritrovato. Storie e figure della corporeità negli Stati Uniti di fine Novecento. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2012.
La Polla, Franco. “Epica e mito degli anni Trenta – La frontiera tra parentesi: il Western.” Il cinema americano – Vol. I. A cura di Gian Piero Brunetta. Torino: Einaudi, 2006. 497-501.
Leutrat, Jean-Louis, e Suzanne Liandrat-Guigues. Le carte del Western - Percorsi di un genere cinematografico. Genova: Le Mani, 1993.
Lippi, Giuseppe. “Western tutto spaghetti e camembert” Letture 539 (1997). http://www.stpauls.it/letture00/0897let/0897le8.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Mariani, Giorgio. “Femminismo pistolero: Bad Girls di Jonathan Kaplan.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere del Far West. (2008).
http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Martínez de la Hidalga, Fernando. “La novela del oeste.” La Novela Popular en España Vol. 1. Madrid: Ediciones Robel, 2000. 53-84.
---. “A vueltas con la novela popular.” La novela popular en España Vol. 2. Madrid: Ediciones Robel, 2001. 13-32.
Mazzucchelli, Silvia. “Male bonding e violenza in L'anatra messicana di James Crumley e La Strada di Cormac McCarthy.” LIGUVI. Gruppo di ricerca sui linguaggi della guerra e della violenza – le frontiere
del Far West (2008). http://dinamico2.unibg.it/guerra/convegno_western_08/silvia2_new/silvia.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
McCarthy, Cormac. Child of God. New York: Random House, 1973.
---. Blood Meridian. New York: Random House, 1985.
Morelli, Gabriele, e Danilo Manera. Letteratura spagnola del Novecento. Dal modernismo al postmodernismo. Milano: Bruno Mondadori Editore, 2007.
Morsiani, Alberto. L’America e il Western. Roma: Gremese Editore, 2007.
Paz Gaco, José María. “Enunciación y recepción en la ficción postmoderna: Cristo versus Arizona de Camilo José Cela.” Lenguaje y Textos 5 (1994): 63-70.
Pittarello, Elide. “Il romanzo.” L’età contemporanea della letteratura spagnola. Il Novecento. A cura di Maria Grazia Profeti. Milano: La Nuova Italia, 2001. 531-659.
Raciti, Mario. Piombo, polvere e sangue. La violenza nella storia del West, 1848 – 1900. Catania: Villaggio Maori Edizioni, 2016.
Rosenkranz, Karl. Aesthetik des Hässlichen – Estetica del brutto. Milano: Olivares, 1994.
Rosso, Stefano, a cura di. L’invenzione del west(ern). Fortuna di un genere nella cultura del Novecento. Verona: Ombre Corte, 2011.
---. Le Frontiere del Far West - Forme di Rappresentazione del Grande Mito Americano. Bergamo: ShaKe Edizioni, 2008.
---. Un Fascino Osceno: guerra e violenza nella letteratura e nel cinema. Verona: Ombre Corte, 2006.
---. “Il Western Americano nella Critica.” Iperstoria. Testi letterature linguaggi (2009).
http://www.iperstoria.it/vecchiosito/httpdocs//?p=153. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Ruiz Tosaus, Eduardo. “La Condición Femenina en “Cristo versus Arizona” de Camilo José Cela (1988).” Especulo. Revista de estudios literarios 20 (2002). http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero20/carizona.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Secchi, Cesare e Paolo Vecchi. Lampi e speroni danzanti. Temi e atmosfere del western psicologico. Torino: Lindau, 2000.
Segre, Cesare. Avviamento all’analisi del testo letterario. Torino: Einaudi, 1999.
Slotkin, Richard. Regeneration Through Violence: The Mythology of the American Frontier, 1600-1860. Middletown CT: Wesleyan University Press, 1973.
Sobejano, Gonzalo. “Cristo versus Arizona: Confesión, Crónica, Letanía.” El Extramundi y los papeles de Iria Flavia 3.9 (1997): 139-162.
---. et al. “Homenaje a Camilo José Cela.” Cuadernos Hispanoamericanos 337-338 (1978).
Vázquez de Parga, Salvador. Héroes y enamoradas. La novela popular española. Barcelona: Glénat, 2000.
Viganò, Aldo. Storia del cinema western in 100 film. Genova: Le Mani, 2002.
Villanueva Prieto, Darío. “Camilo José Cela.” Boletín Informativo. Fundación Juan March 330 (2003): 3-12.
Zamora, Vicente Alonso. Camilo José Cela. Acercamiento a un Escritor. Madrid: Gredos, 1962.
Zubiaurre, Antonio. “Tremendismo y acción.” Alférez1.2 (1947): 2.
http://www.filosofia.org/hem/194/alf/ez0202a.html. Ultimo accesso 17 Ottobre 2018.
Downloads
Published
2018-12-01
Issue
Section
Articles (general section) - American language, literature, and culture
License
Copyright (c) 2019 Mauro Fradegradi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Iperstoria is an Open Access journal.- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of their work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. We require authors to inform us of any instances of re-publication.