Myth in Black: Revisionismo ed epica in Django Unchained
DOI:
https://doi.org/10.13136/2281-4582/2018.i11.538Parole chiave:
Quentin Tarantino, Django Unchained, western, German mythologyAbstract
This article aims to investigate the role of the German mythology in Quentin Tarantino’s revisionist western Django Unchained (2012). According to the following analysis, the director uses the western formula and aesthetics to characterize Django as a black cowboy in the antebellum south. However, while portraying the protagonist as a renovated champion of a displaced West, Tarantino resorts to the German epic in order to make Django an iconic hero like Siegfried, German emblem of morality and masculinity. As in the German legend – where the knight goes on a quest to rescue his beloved and prove his heroic skills –, Django overcomes several challenges to be finally recognized as an uncontested hero, emblem of manliness, strength, and moral.Riferimenti bibliografici
Bonilla, Yarimar. “History Unchained.” Transition 112 (2013): 68-77.
Bordin, Elisa. Masculinity & Westerns. Regenerations at the Turn of the Millennium. Ombre Corte, 2014.
Bordin, Elisa. “Mumbo Django: Afroamericanità e Western.” Iperstoria. Testi, Linguaggi, Letterature 2 (2013).
Carpio, Glenda R. “‘I Like the Way You Die, Boy’.” Transition 112 (2013): 1-12.
Cieply, Michael. “Spaghetti Surrealism Makes a Comic-Con Appearance.” New York Times 15 luglio 2012.
Django. Sergio Corbucci. 1966
Django Unchained. Quentin Tarantino. 2012.
Fehrle, Johannes. “Django Unchained and the Neo-Blaxploitation Western.” Iperstoria. Testi, Linguaggi, Letterature 2 (2013).
Fordy, Tom. “Quentin Tarantino’s 8 Most Kick-Ass Women.” The Telegraph 8 gennaio 2016.
Francis, Terri. “Looking Sharp.” Transition 112 (2013): 32-45. Gates, Henry Louis. “An Unfathomable Place.” Transition 112 (2013): 46-66.
hooks, bell. We Real Cool: Black Men and Masculinity. Routledge, 2004.
Johnson, Michael K. Hoo-Doo Cowboys and Bronze Buckaroos: Conceptions of the African American West. University Press of Mississippi, 2014.
Koven, Michael J. Blaxploitation Films. Harpenden: Old Castle, 2010.
Rosso, Stefano. Rapsodie della frontiera. Sulla narrativa western contemporanea. ECGI Edizioni, 2012.
Shaft il detective (Shaft). Gordon Parks. 1971.
Shumway, Daniel B., a cura di. The Nibelungenlied. Houghton-Mifflin, 1909.
Sturluson, Snorri. Edda. Giogio Dolfini, a cura di. Adelphi, 1975. 145-154.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2019 Marta Cafiso
Questo volume è pubblicato con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale 4.0 Internazionale.
Iperstoria è una rivista accademica ad accesso libero.
a. Gli autori detengono il copyright e danno alla rivista il diritto per la prima pubblicazione con il contributo sotto licenza Creative Commons che permette di condividere l’articolo con il riconoscimento della prima pubblicazione su questa rivista.
b. Gli autori possono inoltre stabilire ulteriori direttive contrattuali per la distribuzione non esclusiva della versione del contributo pubblicata sulla rivista (es. ripubblicarlo in archivi istituzionali o in un volume), con uno specifico riconoscimento della prima pubblicazione su questa rivista. Chiediamo pertanto agli autori di contattarci nel caso di eventuali ripubblicazioni.